1111 Budapest, Vak Bottyán u. 6.Mobil: +36 20/437-1564E-mail: buddhistaegyhaz@gmail.comFacebookYouTubeBuddha TV

Drukpa Kagyü Buddhista Egyház

MAGYARORSZÁGI
DRUKPA KAGYÜ
BUDDHISTA KÖZÖSSÉG

Az ájurvéda

Medicine Buddha

Az ájurvéda története igen hosszú, kialakulásának folyamata az Indus-Szaraszvatí időkbe nyúlik vissza és kb. 5000 éves fejlődésen ment át. Írott formájának megjelenése i.e. első évezredben történt. A három szöveggyűjtemény a Csaraka Szamhitá, Súshruta Szamhitá és az Asthánga Hridayam ma a klasszikus művek közé sorolódnak és az ayurvéda orvosképzésben ma is elsőrendű szerepet töltenek be. Nincs olyan régió a világon, sem Európában, sem Kínában, ahol terjedelmes, és átfogó gyógyászati szövegek fennmaradtak volna, és amelyek eredeti formájukban ma is teljes értékűek maradtak volna. Az Ayurvédát alkalmazták a hinduk, buddhisták, szikhek, ugyanakkor a tibeti medicinának az alapjai is az ájurvédában vannak. Ma már több száz Ayurvéda főiskola és egyetem létezik Indiában, de képzések a nyugati országokban is folynak (elsősorban az orvosok és masszőrök képzése). A modern ájurvéda szakorvosok képzésében megjelennek az allopátiás orvoslás elemei is, így az ájurvéda-orvosok jól tudják alkalmazni a modern orvostudomány vívmányait is. Az ájurvéda értékeit felismerte a WHO (Egészségügyi Világszervezet) is és ajálja az ájurvéda ismereteinek terjesztését és alkalmazását úgy a prevencióban, mint a gyógyászatban. Az ájurvéda modern alkalmazása úgy Indiában, mint a nyugati országokban megjelenik pl. a gyógyfürdők programjaiban (elsősorban masszázs kezelések és egyéb prevenciós csomagok). De ugyanakkor szinten minden nyugati országban vannak gyógyközpontok, rendelők is, sőt, egyes országokban ájurvéda korházak is létesültek. Természetesen az ájurvéda modern alkalmazása alatt nem a TM rendszert értjük, amely ugyan támaszkodik az Ayurvéda tanításaira, de inkább a spiritualizmus és az indiai népgyógyászat részeit alkalmazza. Egyes országokban ötvözik az ájurvéda alap tanításait a jógával és szellemi tanításokkal. A modern orvostudomány felismerte, hogy figyelembe kell venni az egyén sajátságos természetét úgy az egészség fenntartásában, mint a gyógyászatban. E felé haladnak a legújabb genetikai kutatások is. Felismerte, hogy ugyanaz a kezelési módszer nem egyformán eredményes ugyanannak a problémának a kezelésében, és hogy valójában eredményes gyógyítást úgy lehet elérni, ha minden egyes ember egyediségét figyelembe vesszük, és ahhoz szabjuk a kezelési módszereket és gyógyszereket.

Alkattan

Valószínűleg az Ayurvéda ismerte fel és alkalmazza a legtökéletesebb alkati típus meghatározását, amely segítségével minden embert személyre szabottan tud kezelni. Az Ayurvéda az alkati típusokat a három dósa (biológiai tényezők), a Váta, Pitta, Kapha és azok kombinációi alapján sorolja be. Ez a tipológia reflektálja a : * biológiai manifesztáció (testmagasság, súly, arcvonások, emésztési hajlamok, betegségi hajlamok, széklet, vizelet, stb.) és * pszichológia ismertető jelek teljességét az egyénben. Az ayurvéda szakorvos igen sok szempontot vesz figyelembe a személyes alkat megállapítása közben. Talán azt is mondhatnánk, hogy az Ayurvéda inkább az egész embert kezeli, mintsem különállóan magát a betegséget. Az Ayurvéda szerint a személyes alkat (prakriti) indikálja az adott betegségre ill. betegség csoportra való hajlamot, így az ayurvédikus kezelés nem csak egy adott betegséget kezel, hanem az adott betegség csoportra való hajlamot is. A modern medicina is felismerte a prevenció szükségszerűségét. Az igazi kezelés az, hogy megelőzzük a betegség kialakulását. Az ájurvéda gyógyászat alapja a betegségek megelőzése, amely nem abból áll, hogy rendszeresen menjünk különböző szűrésekre, ellenőrzésekre, hogy rendszeresen végezzük a vérnyomásmérést, stb. Az ájurvéda egy komplex rendszert alakított ki a megelőzés céljából, amely magába foglalja a személyreszabott helyes táplálkozást, életvitelt, rendszeres feszültségoldást, masszázskezeléseket és egyéb olyan magatartásokat, kezeléseket, amelyek segítségével a betegségek kialakulása megelőzhető. Az ájurvéda szerint a betegségek a személyes belső erő, az immunrendszer meghibásodásával alakulnak ki elsősorban és csak másodsorban a külső tényezők hatására, ezért az ájurvéda nagy hangsúlyt fektet ennek a belső erőnknek a fenntartására, támogatására.

Ez részben hasonlít arra, amit a modern medicina tesz az immunrendszer erősítése érdekében, azzal a különbséggel, hogy az ájurvéda ezt részletesebben és személyreszabottan teszi. Elsősorban hangsúlyt fektet a tudatosság, elme és a test közötti szoros kapcsolatra. Vitális energiánkat nem csak, mint biokémiai folyamatot szemléli, hanem összekapcsolja az elme és az életerő (prána) működésével is. A modern orvostudomány fokozatosan tárja fel az elme, az érzelmek és test közötti kölcsönhatást, míg az ájurvéda a kezdettől fogva a test-és elme medicinája. A dósák hibás működése nem csak a fizikai faktorok, helytelen táplálkozás és alapvető diszharmóniákból fakad, hanem magába foglalja az összes benyomás, érzelem és gondolat hatását is a testre, azaz a betegség kialakulására.

A dosák tükrözik az aggodalom, düh, kötődések, stb. hatását is a fiziológiánkra. A negatív érzelmek hatást gyakorolnak azokra a belső szerveinkre, amelyekkel szoros kapcsolatban állnak pl. a düh károsítja a máj működését. A nyugtalan gondolatok pl. úgy károsítják az egészséget, hogy zavarokat okoznak az energia közlekedésében az idegpályákon. Tehát a betegségeknek mindig van egy pszichológiai komponense, a pszichológiai rendellenesség pedig negatívan befolyásolja vitalitásunkat, immunrendszerünket. Az ájurvéda hangsúlyozza a tudatosság szerepét úgy az egészség fenntartásában mint a betegség kezelésében. Az elme hatását energetikai és organikus szinten szemléli, ezért gondoskodik az elme megfelelő “táplálásáról” és edzéséről is. Arra tanít bennünket, hogy tudatosítsuk magunkban azt, hogy hogyan élünk, hogyan táplálkozunk, mozgunk, és hogyan gondolkodunk.A tudatosság növelése a harmonikusabb és egészségesebb élethez vezet bennünket. A tudatosság növelése úgy hat a testre, mint a napfény a növények növekedésére. Ez az ájurvéda szellemi oldala, amely mentes mindenféle vallási és egyéb dogmától, okkult hókusz-pókuszoktól, vagy a New Age fantáziájától. Az ájurvéda ezen szellemi oldala szoros összefüggésben áll a kifinomult, tapasztalatokon nyugvó jóga és védánta szemlélettel. Az ájurvéda a helyes életvitelt ajánlja, amely összhangban van az egyén alkatával, korával, nemével, a lakhely klímájával, a foglalkozással, stb. Nem örvendhetünk jó egészségnek, ha helytelen a táplálkozásunk, ha kevés a testmozgásunk és a gondolataink nyugtalanok, zavarosak. Egészségünket vagy betegségünket önmagunk teremtjük életvitelünkkel és táplálkozásunkkal. A gyógynövények, illetve fűszerek rendszeres és helyes használata sokat segíthet az emésztés szabályozásában. Az ájurvéda arra tanít bennünket, hogy az étel minden összetevője dinamikus hatást fejt ki az egészségre, de ugyanakkor hatással van a betegségek kialakulására is. A modern orvostudomány mindössze néhány éve foglalkozik komolyabban az ételek és általában az élelmiszerek hatásaival. Ezzel szemben az ájurvéda mindig nagy figyelmet szentelt ennek a területnek és személyreszabottan tud tanácsot adni mindenkinek egy teljesen megalapozott és részletesen kidolgozott rendszerben. Ugyanakkor mindig is nagy figyelmet fordított nem csak arra, hogy mit együnk, hogyan készítsünk el egészséges és harmonizált ételeket, hanem arra is, hogy hogyan táplálkozzunk. Ugyanakkor azt is megmagyarázza, hogy a magunkhoz vett táplálék hogyan és milyen hatást fejt ki az elme működésére.

Ájurvédikus gyógyszerek

Indiában az évezredek során sokrétű és bonyolult gyógynövénytudomány alakult ki. Az ájurvéda tartalmazza a világ gyógynövény tudományából mindazt, ami a legfejlettebb, legrészletesebb, legmélyrehatóbb. Az ájurvédában használt egyes főbb gyógynövényeknek nincs megfelelője a nyugati herbalisztikában (pl. ashwagandha, harítaki, shatávarí, guggul, stb.), ugyanakkor sok közismert nyugati gyógynövényt is alkalmaz és szinte minden, az ájurvéda szempontjából fontos információt tud róluk.

Az ájurvédikus gyógyszerészet igen bonyolult és egy-egy gyógyszert több féle módon készít el, attól függően, hogy melyik dósát igyekszik kezelni (pl.pirulák, alkoholos oldatok, főzetek, párlatok, olajok, gyanták, lekvár állagú készítmények, paszták, stb.). Egyes gyógyszerek elkészítése több hetet vagy hónapot is igénybe vehet. Az ájurvédikus gyógyszerészet nem csak gyógynövényeket, hanem ásványi anyagokat, állati eredetű anyagokat és fémeket is használ. Ezért az ayurvédikus gyógyszerészet nem nevezhető csupán gyógynövényes gyógyszerészetnek. Számos ájurvédikus gyógyszer nagyfokú hatékonyságát igazolták a nyugati gyógyszerészeti, klinikai kutatások is (pl. Chayavanaprash avaleha, Triphala, Chandraprabha, Kaishoraguggulu, stb.). A gyógyszerek két kategóriába sorolhatóak: * tradicionális gyógyszerek (az eredeti receptúrák alapján és módszereivel készült gyógyszerek, amelyek neve azonos, attól függetlenül, hogy melyik ájurvédikus gyógyszergyár készíti) valamint az

Ájurvéda és jóga

Az ájurvéda és a jóga ugyan két különböző rendszer, mégis, testvér rendszernek tekinthetjük őket. A jóga segíti az egészség fenntartását és a gyógyulást, de nem része az ájurvédának.Az ájurvéda kiegészítő kezelésként alkalmazza a jóga gyakorlatokat. A jóga-ászanák (testtartások, gyakorlatok) is a dósákra hatnak. Egyes jóga gyakorlatok jók az egyes személyeknek, míg másoknak ugyanaz a gyakorlat nem felel meg. A jóga gyakorlatokat is személyreszabottan ajánlja az ájurvéda, éppúgy mint a légző gyakorlatokat. Ami jó és megfelel az egyik embernek, nem felel meg a másiknak. A relaxációk, meditációs gyakorlatok segítenek a stressz oldásban, nyugtatják az elmét és a testet egyaránt.

Méregtelenítés

Az ájurvéda erőteljes, részletekbe menő és mélyreható méregtelenítő kezeléseket (pancsakarma) alkalmaz úgy az egészség megőrzése, mint a betegség kezelése érdekében. A kezelések tartalmazzák az olajos és egyéb testmasszázsokat, izzasztást, a belső szervek tisztítását, amelyek a felszaporodott dosa eltávolítására szolgálnak. A gyógyszeres kezelést a pancsakarma (méregtelenítés) elvégzése után alkalmazza, ugyanis az ájurvédikus elvek szerint: hiába öntünk tiszta forrásvizet az edénybe, ha maga az edény szennyezett, a forrásvíz is szennyezett lesz”. Természetesen számtalan korlátozás van egyes kezelések végezhetőségét illetően. Pl. szigorúan tilos a gyógyhashajtás (virécsán) végzése diabetesz esetében, abhjangát (meleg olajos masszázs)tilos végezni erőteljes kapha felszaporodás esetében, stb. Minden kezelés és a kezelésnél alkalmazott anyag teljesen egyénre szabottak.

Megfiatalító kezelések

Az ájurvédának van egy speciális része, a rászajána, azaz “megifjító” kezelés. Az ájurvéda már régen felismerte, hogy a testnek van olyan képessége, amely segítségével önmagát tudja regenerálni - akár idősebb korban is. Ez a kezelés igen specifikus rezsimben történik: speciális étkezés, speciális gyógyszerek, testgyakorlatok, stb. A nyugati tudományok is sokat foglalkoznak ezzel a kérdéssel, így az ájurvédikus rászajána kezelések erőteljesen a figyelem központjába kerültek elsősorban a nyugati országokban. A rászajánának egy specifikus, rövidített formáját, elsősorban a vátapikám kezelést (kb. 6 hetes klinikai kezelés) szokták igen sikeresen alkalmazni. Többek között ez is arra utal, hogy az ájurvédikus gyógyászatnak pontos, precíz, hatékony alapjai vannak, amelybe simán integrálhatóak a nyugati gondolkodás, modern tudományos elképzelések és módszerek is.

Sebészet

Az ájurvédának van sebészeti része is, tehát bizonyos esetekben szükségesnek tartja a sebészeti beavatkozást (pl. nagyobb tumorok) de csak akkor támogatja a műtéti beavatkozást, ha arra mindenképpen szükség van és elkerülhetetlen a gyógyítás szempontjából. A sebészeti beavatkozás jelentősen csökkenti a szervezet belső energiaszintjét, amelyet nagyon nehéz vagy szinte lehetetlen ismét a megfelelő szintre emelni. Fontosnak tartja a gyógyszerek alkalmazását is, de csak arra az időre, amíg az feltétlenül szükséges, ugyanis egy idő után a gyógyszerek is csökkentik a szervezetnek belső energiaszintjét. Az ájurvéda támogatja a helyes táplálkozást, masszázs kezeléseket és gyógynövényes gyógyszerek alkalmazását, mert azoknak hosszútávú pozitív hatása van az egészségre. Ha tiszteletben tartjuk az ájurvéda gyógyító módszereit és szabályait, megtanulhatjuk, hogyan tartsuk fenn egészségünket, vagy adott esetekben hogyan segítsünk önmagunkon. De a kezelések megkezdése előtt feltétlenül szükségesnek tartja a szakorvossal való konzultációt! A választás tőlünk függ. Az út adott, de hogy elindulunk- e rajta, az személyes döntésünk függvénye.

Az ájurvéda jövője

Az ájurvéda lassan de biztosan a vezető komplementer medicina helyét foglalja el a nyugati országokban. Elismerése és közkedveltsége nem csak az Egyesült Államokat jellemzi, hanem egyre jobban Európát és Ausztráliát is. Ehhez elsősorban a mérhető, kimutatható eredményessége járul hozzá, valamint a kezelések személyre szabottsága és a természetes hatóanyagok alkalmazása. Sikeressége elsősorban a megelőzés, a vitalitás fenntartásában és a krónikus betegségek kezelése esetében figyelhető meg. A nyugati gyógyszerészet (USA, Németország, Anglia, stb.) jelentős mértékben importál gyógynövény alapanya gokat Indiából, amelyeket a gyógyszerek készítésében alkalmaz. A WHO adatai szerint ez a tendencia óriási növekvésben van. Mindezt figyelembe véve megfigyelhetjük, hogy az ájurvéda gyógyászat és gyógyszerészet egyre fontosabb szerepet tölt be a nyugati országokban. Igen sok allopátiás orvos szerzi meg az ayurvéda szakképesítést vagy tudományos fokozatot, így egészen biztos, hogy az ájurvéda elismertsége és széleskörű alkalmazása egyre jobban elterjed az összes kontinensen. Európában több mint 2.800 ájurvéda szakorvost tartanak számon. Ayurvéda = vegetárius táplálkozás? A mai nyugati tudomány is kimutatta a táplálék és az egészség/betegség közötti szoros kölcsönhatást, valamint azt a tényt, hogy a főtt és rostos ételek fogyasztása megelőzheti a vastagbél és emésztőszervek megbetegedését, stb.

"Amit megeszünk, azzá leszünk"

- mondja az Ayurvéda, s ez logikus is, hiszen a szervezetbe bevitt anyagokból táplálkozik/épül a test. De a klasszikus Ayurvéda szövegek nem foglalkoznak kizárólag a vegetarianizmussal, hanem a Prakruti-nak (természetes, azaz genetikai alkatunknak) megfelelő táplálkozásról beszélnek! Csaraka műveiben említést tesz arról, hogy bizonyos esetekben és körülmények között a húsevés előnyös lehet. Természetesen nem szabad elfeledni, hogy 2500 évvel ezelőtt a növény és állattenyésztés sokkal egészségesebb körülmények között történt, mint a mai világban. A klasszikus szövegek arról tanítanak, hogy az egyes ízek/rasa/ milyen hatást fejtenek ki a dósákra, dhatukra, stb.! Természetesen a szátwikus étel jobban támogatja az egészséget. Viszont vannak olyan esetek is, amikor az Ayurvéda favorizálja egyes állati eredetű táplálékok magunkhoz vételét (pl. erőteljes legyengülés).

Ayurvédikus főzés?

A klasszikus szövegekben nem található utalás az ún. "ayurvédikus főzésre". A főző tanfolyamok az utóbbi néhány évben váltak közkedveltté és hasznossá is. A táplálék elkészítése az ayurvédikus alapelvek szerint azt jelenti, hogy az étel készítéséhez felhasznált anyagoknak ismerjük a dósa-tulajdonságait, illetve az ízek, kombinált ízek hatásait a dósákra. Természetesen, ha ismerjük a zöldségfélék, fűszerek és egyéb a táplálkozáshoz szükséges anyagok tulajdonságait és hatásmechanizmusát az Ayurvéda szempontjaiból (íz, emésztés utáni íz, melegítő/hűtő hatás, stb.), akkor kitűnő hatású étel- kombinációkat lehet összeállítani, amelyek rendszeres fogyasztása egyes belső szervek egészségére nagy hatással vannak (pl. máj-epe kicsádi). Ilyen szempontból az ayurvédikus táplálkozási tanfolyamok sok segítséget nyújthatnak mindenkinek.

Ayurvéda, jóga, vallás

Az ind gondolkodás/világszemlélet alapja igen egységes. A tudomány, bölcsesség, mindennapok erkölcse és a vallás mind ugyanabból a gyökérből táplálkoznak. Mivel az alapokban nincsenek ellentétek, így szinte mindent mindennel össze lehet kapcsolni. A különböző területek adott esetekben kiegészíthetik egymást. Például, a jóga testgyakorlatok helyes végzése kimutatható hatást fejt ki a dósákra. Vagy: a lélegzés szabályzása (pránájama) egyértelmű hatást fejt ki a váta-dósára. Mindezek értelmében, a különböző rendszerek kölcsönösen kiegészíthetik egymást. Ehhez természetesen, behatóan kell ismerni minden rendszert külön-külön és tudni kell, hogy mi a jóga, mi az orvostudomány, és hol vannak a találkozási pontok az egészség szempontjából. Ahogy a nyugati orvostudomány is kiegészítő kezelésként alkalmaz gyógytornát, gyógymasszázsokat, ugyanúgy az ayurvédikus gyógyászat is kiegészítő kezelésként alkalmazza a jóga, illetve meditációs gyakorlatokat.

Az ayurvéda a léteket irányító és rendező örök kozmikus természeti törvények szerint igyekszik működni. Az ayurvéda élő kapcsolatot ír le az egyéni élet és az egész természet között. Az emberi életet mikrokozmoszként vagy a teljes világegyetem közvetlen visszatükröződéseként fogja fel.Ismerős-e nektek ez a gondolat? Hol találkozhatunk ezzel? A Kabalában! Emlékeztek-e, amikor Paracelzusnál arról tanítottalak benneteket, hogy az alkímia a Természet alapvezető mechanizmusának a megismeréséhez segít hozzá. A Makrokozmosz a látható és láthatatlan teremtett világok összessége, az a közeg, amelyben az ember (=Mikrokozmosz, lényegében a kettő koncepciója és felépítése ugyanaz) egyre mélyebben leszáll (involúció) indul meg.

Ebből láthatjuk, hogy a Makrokozmoszról és Mikrokozmoszról az emberiségnek lényegében azonos fogalma van. Az ayurvédában a testnek a mérgektől való megtisztításához és a természeti törvények szerinti egyensúly helyreállításához vezető ismeretek és gyakorlatok minden részletére kiterjedő rendszeréről beszélhetünk.

Paracelzusnál az úgy fogalmazódik meg, hogy a Mérgek Lényei azon faktorok összessége, melyek a testbe hatolnak és fertőzést vagy mérgezést okoznak, de létük nem csak anyagi jellegű (ld. Szadovszky Márton: Hermetikus alkímia c. műve, A betegség öt oka c. fejezet). Ő is az egyensúly helyreállítására törekszik a természeti és Kozmikus törvények figyelembe vételével. A belső alkímiát rendezi át azzal, hogy a született belső tüzét erősíti és átrendezi. Hat a funkciók természeti erejének összességére.

Milyen jellegűek lehetnek ezek a mérgek?

A világszerte megmutatkozó egyre jelentősebb fizikai (egészségi) és lelki válságnak az oka a boldogtalanság. A nyugati világra jellemző kábítószer és alkoholfüggőség, a lelki kiegyensúlyozatlanság és az érzelmi túlkapások mentális, energetikai és szexuális csődhöz vezettek. Az ember nem tud sem a saját, sem a társadalom szabadságával mit csinálni. Ahhoz, hogy megértsük a quantikus homeopátiát és a biorezonanciát, néhány transzcendens fogalom létét és azok működését kell megismernünk.A káli júgából adódó feladatával TAMASZ volta miatt az emberiség nem tudott megbirkózni. Nem tudott a feladat fölé emelkedni és a feladatból végzett lett. Korunkban ez már visszafordíthatatlan folyamattá vált.

Válasszon témát

Rólunk

Buddhista közösségünk a nemzetközi Nepáli-Bhutáni Buddhista Drukpa Kagyü közösség tagja. Szellemi tanítónk és mentorunk Tiszteletreméltó Khenpo Kalsang. „Minden ember Buddha természetű, a hívő - gyakorló dolga, hogy önmagában felismerje a Buddhát.”

Hírlevél

Jelentkezzen hírlevelünkre, hogy értesülhessen legújabb programjainkról, rendezvényeinkről.

Látogatók száma: 5 301 013 fő, jelenleg: 3 fő. Ma eddig: 3 226 fő

Copyright 2020 Magyarországi Drukpa Kagyü Buddhista Közösség.