1111 Budapest, Vak Bottyán u. 6.Mobil: +36 20/437-1564E-mail: buddhistaegyhaz@gmail.comFacebookYouTubeBuddha TV

Drukpa Kagyü Buddhista Egyház

MAGYARORSZÁGI
DRUKPA KAGYÜ
BUDDHISTA KÖZÖSSÉG

Buddhista Láma címek, végzettségek
Jegyzetet készítette: Végh József

A tisztelet jeleként minden buddhista hagyományban sokféle megszólítás terjedt el. Akik nem ismerik ezeket, sokszor a név részének tekintik őket. Ezek használatát pontos szabályok határozzák meg, hiszen a valódi tisztelet elismerés és odafigyelés a másikra, tudatosítása annak, hogy kivel is találkozunk éppen. Ezekkel a megszólításokkal ismerjük el a másik tanulmányait, buddhista gyakorlatait. A különböző buddhista vonalakon a legkülönbözőbb végzettségek és tisztségek használatosak. Ezek manapság társulnak a modern nyugati oktatási rendszer végzettségeivel is. Van, ahol még keverednek is, mert például a tibetieknél egy világi tanár is ácsárjának (lopönnek) hívja magát. Ez, a tibetiek beszélgetéseiben nem problémát, mert a megszólításakor használt tiszteleti kifejezésekből, és természetesen az öltözetéből egyértelműen tudják, hogy ez az ácsárja nem szerzetes.

Buddhista Láma címek, végzettségek

A hagyományos buddhista iskolák, Tibeten kívül is, alapvetően a szútra szintű képzésre támaszkodnak. Vagyis a történelmi Buddha, a világkorszakunkban megtestesült Sákjamuni, mai napig megőrzött szövegeire. Ezek megértésével, megvalósításával alapozzák meg a tantra belső gyakorlatait, amelyek nélkül sokak szerint el sem lehet kezdeni a tudat folytonosságát helyreállító, a szennyeződéseket átalakító vadzsrajána gyakorlatokat.

A théraváda irányzat, amely a korai hínajána iskolák közül mára egyedül maradt fenn, a páli Tipitaka gyűjteményével Buddha első nagy tanítványait követi. Az ő hagyományukban is több helyen beszél Sákjamuni a tanító tulajdonságairól, illetve arról, hogy a tanítványok, mi alapján dönthetik el, mit gyakoroljanak nap, mint nap, melyiket valósítsák meg Buddha tanításai közül.

A későbbi, több ember számára követhető utakat kínáló mahájána irányzatban a legtöbben Aszanga és más indiai mesterek tanácsait veszik alapul. Az ő meghatározásaik szerint próbálják megállapítani, hogy kit tekinthetnek szútra-szinten mesternek. Ezt a listát a mai napig használják, például a dalai láma rendjében, a gelugpa kolostorokban, de valamilyen szinten minden rendben figyelembe veszik. Sőt, még a modern tibeti pedagógus képzésben is megpróbálják adaptálni.
A fokozatos meditációs programokban (lamrim) ezek alapján a szempontok alapján próbálja a tanítvány eldönteni, hogy tud-e a mesterétől tanulni. Próbálja megállapítani, hogy a gyakorlataival mikor és mennyire került közelebb ahhoz az emberhez, akitől a gyakorlatait kapta, tanulta. Tehát ez esetben, végső soron Sákjamuni segítségével állapítjuk meg a tanítómester, a Dharma gyakorlásában segítő jóbarát tulajdonságait.

Egyéb, a fogadalmakkal és szerzetességgel kapcsolatos tisztségekben a gyakorló közösség és a vonaltartó mesterek, vagy a teljes Szangha dönthet. Egy-egy hagyományon belül, az adott iskola guru-jóga gyakorlatai segítenek a tanítványnak, hogyan tanulhat a mesterétől, hogyan egyesítheti tudatát a mester képviselte megvilágosodással.

Aszanga egyik művében leírta a „Tanító”, azaz Buddha 18 ismérvét. (Ratnagótravibhága 93.3-9, tibetiül: སྡེ་དགེ་བསྟན་འགྱུར་ཕི་120b1-3). Ehhez képest a Mahájána-szútrálamkára szerint az ideális tanítómesternek csak a következő tíz tulajdonsággal kell rendelkeznie:

Tulajdonságok, ismérvek   Gyakorlat
1. Szerény, mert fegyelmezettsége nála magasabb, belső szinten élő erkölcs gyakorlásának eredménye   a nem ártással kezdődő belső útmutatások (síla)
2. Nyugodt, mert összpontosítása magas szintű, tudata lecsendesedett   a lecsendesedés, nyugalomban időzés (samatha) meditáció
3. Békés, mert bölcsessége a négy nemes igazság, a két igazság és többi buddhai tanítás magas szintű felismeréséből származik   Tisztánlátása a vipasjaná meditáció
4. Gazdag a Buddhától ráhagyományozódott tanításokban, vagyis jól ismeri Buddha tanításainak mind a három gyűjteményét. * A Dharma hagyományának átadási vonalaihoz való kapcsolódás
5. Úgy látja a dolgokat, ahogyan azok vannak. Sokan ezt úgy fogalmazzák meg: „megértette az ürességet, képes a jelenségeket és azok ürességét közvetlenül, egyszerre látni.”   A függő keletkezés felismerése és megvalósítása
6. Képzettebb a tanítványainál * Rendelkezik a megfelelő beavatásokkal és meghatalmazásokkal
7. Tanítása meggyőző, megfelelő módon, helyes kifejezésekkel, stílusban és hangvételben tudja ismereteit átadni. Tanításaiban igazodik a körülményekhez, tanítványai képességéhez és tudásszintjéhez. * Az ügyes módszerek tökéletes cselekedetének a megfelelő alkalmazása
8. Együttérző, jóindulatot és megértést tanúsít tanítványai és az összes érző lény iránt. Mentes az én-központú világi befolyásoktól: cselekedeteit nem a hírnév és a dicséret iránti vágy, vagy anyagi érdek, hanem az együttérzés vezérli.   A szeretet négy mérhetetlen formájának a nyolc világi tulajdonságtól mentes megvalósítása.
9. Fáradhatatlanul és önzetlenül törekszik vállalt feladata teljesítésére (*) A gyakorlatait a legmagasabb szinten végzi, ezért nincs szüksége a pihenés hétköznapi formáira.
10. Nem bánkódik tanítványa értetlenségén vagy nehéz felfogásán, nem fárad bele a magyarázatok többszöri ismétlésébe, illetve nem szegi kedvét a tanítvány elbizonytalanodása, elszomorodása, vagy távozása * Az éntelenségét és önzetlenségét megerősítő fogadalmak betartása

Ez alapján, hagyományosan a következőképpen határozzák meg a Dharmát tanítók felkészültségi

szintjeit:
Elnevezés Ismérvek
száma
A meghatározáshoz szükséges
tulajdonság (sorszám szerint)
szanszkrit
elnevezés
Tibeti
elnevezés
Nyugati
megfeleltetési lehetőség
Buddha 18   Száthar („Tanító”) (gegen)  
Mester 5-10   Ácsárja lopön (gese) PhD
Tanár 5 1, 2, 4, 5, 6 Guru láma (gese) MA
Tanító 3-4 1, 2, 4 + bármelyik másik a 10-ből Upádhjája khenpó (gese) BA
Barát 1-2 bármelyik a 10-ből Kaljánamitra senyen  
Tanítvány     Cséla    

Fontos megjegyzések:

1. A hagyományos gyakorlatban szerves egységet képez a tanulás, tanítás, tovább tanulás.

2. A készségek alig fele köthető intézményes képzéshez, a többi mester-tanítvány viszonyban, és a közösség felől határozható meg, illetve mind a tanulásban és a tanításban mindkét felet tevékenysége is (pozitív értelemben) minősíti.

3. A régi és az újabb kori gyakorlatban is sokféle úton-módon meg lehet szerezni a fenti készségeket és jártasságokat. A két szélsőség: a mester a tibeti gelug rendben 17 évig tanul, pl. a koreai zen vonalain 100 napos elvonulás után lehet valaki tanítómester.

A világi és szerzetesi fogadalmakkal külön nem foglalkoztam, mert azok nem kapcsolódnak közvetlenül a tanulmányokhoz.

A mellékletben találhatók a leggyakrabban előforduló végzettségek és tisztségek táblázatai a mögöttük lévő tárgyi tudással, a címhez szükséges szigorlatok és tanulmányi évek számával.

1. Alapok

1.1. Szerzetesi fokozatok

ejtett
tibeti
írott
tibeti
szanszkrit magyar páli
rabcsung rab ’byung pravrajita Felavatott szerzetes Pabbajita
gecül dgetshul śramaṇera Szerzetes növendék, növendék szerzetes, újonc, novícius sāmanera
gelobma/ geloppa

dgeslob ma / dgeslobpha

śikṣāmaṇa Hatfogadalmas újonc  
gelong dgeslong bhikṣu (teljesen felavatott) szerzetes, barát, apáca bhikkhu/ bhikkhuṇī

Végzettségek, tanulmányok alapján (rendenként eltérő)
GELUG (és SZAKJA)

tibeti
magyar
kiejtés
szerint
írott
tibeti
szanszkrit
megfelelő
Szigorlatok
száma/
tanulmányok
időtartama
Lehetséges
nyugati
megfelelője
tyerimpa bskyed rimpa   3-4 / 7-9 év BA I.
cogrampagese dge bshes tshogs ram pa   4 / 11 év BA II. / MA I.
dorampagese

dge bshes rdo ram pa

  4 + 1 / 11 év MA (II.)
larampagese dge bshes lha ram pa   5 +1 / 17 év PhD
kacsu dka’ bcu   10 / 11-21 év PhD
szertri gser khri   5 + 1 / 17 év --
lingsze gling bsre  

5 + 2 / 17 év (PP-MM specializációval)

PhD
rigrampa rigs rams pa  

5+1 / 17 év

vita specializációval
PhD
khenpó mkhan po   10-11 év MA
rabdzsampa rab ‘byams pa   4+1 záróvizsga nélkül / 11 év MA

További TANTRA tanulmányok

karampa gese dge bshes bka’ ram pa   6+1 / 17+1-4.  
ngagrampa dge bshes ngags ram pa   6+2 / 17+1-4.  

Megszólítások, szerzetesi rangok, tisztségek

drapa Grwapa chāttra Szerzetesek megnevezése, megszólítása általában.  

„Áni”

A ni chāttri Régebb óta rendtag apáca megszólítása  

cünma / cünpa

btsun ma / btsun pha   A tiszteletre méltó szerzetes, apáca, régi rendtag, vezető szerzetes  

neten

gnas brtan sthavira Idősebb szerzetes, a théraváda hagyomány thérája, thera

gese

dge bshes kalyāṇamitra képzett szerzetes-tudós kalyāṇamitta
tulku (helyesebben: trülku) sprul sku nirmāṇakāya A megvilágosodott tudat (bodhicitta) újramegtestesülése.  
rinpocse rin po che   „Értékes megtestesülés”, minden tulkurinpocse, de nem minden rinpocsetulku.  

A gese tanulmányoktól függetlenül viselhető tisztségek

láma bla ma guru  

khenpó

mkhan po upādhyāya (upajjhaya) Szó szerint „tanító”, de a hagyományos, geséhez hasonló képzettsége miatt tudós, kolostorvezető mester. Ennek magasabb fokozatat a khencsen. Tripitakában jártas szerzetes. A khenpónál lehet szerzetesi fogadalmat tenni. (Másik jelentését lásd a képzettségeknél.)

khencsen

mkhan chen Mahupādhyāya „nagy tanító”, a nyingma és kagyü vonal tudósai, akik persze tanítónak vallják magukat, a gelug-szakjagesékhez hasonló fokozat, cím.

lopön

slob dpon Ācārya (acariya) A tripitakában, a khenpónál még jártasabb tudós, „doktor”.

dordzse-lopön

rdo rje slob dpon Vajrācārya Olyan képzett, tudós mester, aki nem csak a Tripitakában, hanem a tantrában is jártas. Többnyire kolostorvezető szerzetes.

Világiak által is viselhető tantra-fokozatok

neldzsor(pa) rnal ‘byorpa Yogi A szamádhit elért szútra és tantra gyakorló.

drubthob

grub thob Siddha A Buddha tanítását megvalósított gyakorló, amit kolostora, vagy mestere igazol.

drubcsen

grub chen mahāsiddha A sziddhákhoz képest belső gyakorlataiban már a különleges képességeket is megvalósította, ezekről elvonulása után mestere győződik meg, de nyilvánosan mutogatni őket nem szabad.

gomcsen

sgom chen mahādhyānin A meditációt minden járulékos elemével együtt megvalósító gyakorlók, akik így készek a buddhaságra, de a lények érdekében tovább tevékenykednek a létforgatagban.

dzsadrel / csadrel

bya bral   Világi tevékenységet nem folytató, de mégsem szerzetes gyakorló.
togden rtogs ldan   Bizonyos időszakokban intenzív gyakorlással foglalkozó ember.

Jegyzetet készítette: Végh József

Válasszon témát

Rólunk

Buddhista közösségünk a nemzetközi Nepáli-Bhutáni Buddhista Drukpa Kagyü közösség tagja. Szellemi tanítónk és mentorunk Tiszteletreméltó Khenpo Kalsang. „Minden ember Buddha természetű, a hívő - gyakorló dolga, hogy önmagában felismerje a Buddhát.”

Hírlevél

Jelentkezzen hírlevelünkre, hogy értesülhessen legújabb programjainkról, rendezvényeinkről.

Látogatók száma: 5 301 536 fő, jelenleg: 11 fő. Ma eddig: 3 749 fő

Copyright 2020 Magyarországi Drukpa Kagyü Buddhista Közösség.