1111 Budapest, Vak Bottyán u. 6.Mobil: +36 20/437-1564E-mail: buddhistaegyhaz@gmail.comFacebookYouTubeBuddha TV

Drukpa Kagyü Buddhista Egyház

MAGYARORSZÁGI
DRUKPA KAGYÜ
BUDDHISTA KÖZÖSSÉG

Szangcső és Szertyem tanítás

Szangcsö -Szertyem
Ez érvényes az érző lényekre is. Megfigyelve, a kertünkben vagy az erdőben sok állatot látunk, különösen a trópusi erdőkben. Sokféle lény van, nagy, kicsi és közepes. Sokat ezek közül nem látunk, de nem mondjuk, hogy nem létezik, mert nem látjuk. Sok olyan lény is van, akiket nem látunk, de ők látnak minket. Sok lény látja egymást, sok nem.
Vannak a különböző helyeket uraló lények. Ezeket nevezzük ’helyi védelmezőknek’. A helyi védelmezők magukat tartják a föld tulajdonosainak, ezen ország tulajdonosainak, de mi azt gondoljuk, hogy mi vagyunk a tulajdonosok, nem a helyi védelmezők. Ha egy kis földterületem van, gondolom: „E föld tulajdonosa vagyok.” Ha valaki a telkemre jön, és házat akar oda építeni, mondom neki: „Nem lehet. Nem teheted ezt.” Láthatod, hogy a telkeden sok állat van, mint egér, madár és egyébek. Ők is azt gondolják, hogy a te földed az ő földjük. A helyi védelmezőktől kezdve a kis egerekig és kis hangyákig, mind tulajdonosok. Tehát, különböző tulajdonosok vannak. Ha az egereket vagy a madarakat ingerlem, ők megpróbálnak problémákat okozni nekem, mert ők nem tudják, hogy én vagyok a terület tulajdonosa. Hasonlóan, nem tudjuk, hogy a helyi védelmezők erősebb tulajdonosok nálunknál. A hegyek kiaknázásánál, az álaltok vadászásánál vagy leölésénél, és a dolgok rombolásánál, a helyi védelmezők felindultak. Amikor felindultak, mit tesznek? Mivel nálunknál erősebbek, negativitásokat küldenek ránk; amiket ’provokációknak’ nevezünk. Ekkor megfizetünk minden tettünkért. Sokan nem ismerik az okokat és folytatják cselekedeteiket. Akár hiszünk benne, akár nem, mindenképpen megfizetünk érte. Tehát, sokkal jobb, ha tudjuk, hogyan vannak a dolgok, és a tőlünk telhető legjobbat tesszük. Amikor bizonyos problémákat okoztunk ezeknek az érző lényeknek, helyi védelmezőknek és a többieknek, jobb, ha kapcsolatba lépünk velük, és békét teremtünk. Ezt a Szertyem felajánlással tudjuk megtenni.

A szer ’aranyat’ jelent, a tyem ’innivalót’, tehát ’arany ital’. Az ősi időkben az aranyital a bor volt, mert a bort árpából, búzából és hasonlókból készítették, és ezek kissé sárgák. Jutyemnek is nevezték, ahol a ju türkizt jelent. A Szertyem teafelajánlást is jelent, tehát manapság általánosan ’italfelajánlás’.
Mindenképen teát, bort készítünk elő, és felajánljuk, mondván: „Kérlek, gyere ide, és élvezd ezt a felajánlást; barátod szeretnék lenni. Itt nincs probléma; ha valami rosszat tettem, nagyon sajnálom.” Tehát, ez nagyon békés módja, hogy kapcsolatba lépjünk mindezekkel a lényekkel. Az összes helyi védelmező továbbá az erősebb és fontosabb védelmezők által vezetett helyeket, őket nevezünk a Nyolc Osztálynak. A Nyolc Osztály olyanok, mint az egész univerzum vezetői. Az összes érző lény vezetője a Nyolc Osztály, és a Nyolc Osztálynak sok fogadalma van az olyan megvalósított lények felé, mint a Lótuszban Született Guru, Gáráb Dordzse és a Szkíta Bölcs Buddha. Mivel az ő állapotuk és jellemük nagyon erős, sok problémát okozhatnak az összes érző lénynek. Ezért a megvilágosodott lények kapcsolatba léptek velük, és kérték őket, fogadják meg, segítik a gyakorlókat, és nem teszik tönkre az érző lényeket meg hasonlók. Tehát, amikor az úgynevezett Nyolc Osztály meghívását gyakoroljuk, először fogadalmaikra emlékeztetjük. A tün gyakorlatban ott van a Dogpa, a negativitások elhárítása, és mondjuk az .................. ez a nyolc betű a Nyolc Osztály mag-szótagja. Mondjuk a nyolc hangot, és emlékeztetjük őket a fogadalmaikra, ami működik. Általában ez a szerepe a Szertyemnek. Kapcsolat a védelmezőkkel

Ez a rész Rinpocse Olaszország, Sardinia, Lucumitoni-ban 1978 január 2-án adott tanításából származik. A Szertyem általánosan ’felajánlást’ jelent. Általában menedéket veszünk, imádkozunk, felajánlásokat és egyebeket teszünk bizonyos személyes problémáink megoldására. Ez azt jelenti, hogy gyengéknek érezzük magunkat, és azt gondoljuk, hogy van valaki aki nálunk hatalmasabb képességekkel bír. Ha gyenge vagyok, valaki olyanhoz fordulok, akinek nálam nagyobb képessége van. Ez minden vallás egyik fő aspektusa: gyengék vagyunk, és valakihez segítségért folyamodunk. Ez a szokásunk, és ezért vannak imák, felajánlások, és egyebek. Ez meglehetősen természetes hozzáállás: ezért kezdjük mi mindig a Menedékvétellel. Azonban a Nagy Teljességben, amikor ezt tesszük, nem foglalkozunk sokat azzal, hogyan tesszük és hogyan vélekedünk. Ez igaz a Szertyemre is.
Fontos tudnunk, hogy a Szertyem felajánlás a védelmezőknek. Mint jelent a védelmező ebben az esetben? Olyan lényt, akinek nálunknál nagyobb hatalma van.
Általában Degyeről beszélünk, ami Nyolc Osztályt jelent; az összes védelmező benne van a Nyolc Osztályban. Általában a legismertebb Mahakála – a maha nagyot, a kála feketét jelent. Ő az egyik fő védelmező. Védelmezőnek nevezik, mert a tanítások védője. Általában mi csak az embereket és állatokat ismerjük. Ha valaki az istenekről vagy a gonosz szellemekről beszél, mások azt mondják, hogy nem léteznek. Ez csak akkor igaz, ha konkrét dolgokról beszélünk.

A szellemek teljesen anyagtalanok, de nem mondjuk, hogy nemléteznek. Nekünk megvannak a saját mentális fogalmaink, korlátaink; gondolathullámaink vannak, és amikor ezek a dolgok léteznek, az összes konkrét dolog is létezik. A védelmezők is léteznek; egyéni lények. Azonban a megnyilvánulási módjuk mindenek fölött tőlünk függ.
Például Avalokitesvara egyénileg létezik; ő tökélyharcos(Bodhiszattva) volt, de az Avalokitesvara vizualizációjánál mentális fogalmakat használunk a saját helyes energiaműködésünkért. Ez történik a védelmezőkkel is. Általában bölcsesség védelmezőkről beszélünk, mint Mahakála, aki fontosabb, és világi védelmezőkről, akik kevésbé fontosak. De ez az elgondolás is kettős, mert a védelmezőt csak egyéni szinten gondoljuk el. Azonban, ha valóban tudjuk, mit tegyünk, a vizualizáció a saját energiánk megnyilvánulása, és ezen a szinten minden bölcsesség; nincs semmi világi. Például itt van a Mahakálának nevezett egyén, de a Mahakála működéséhez a saját energiánk szükséges. Ez nagyon fontos, különben a védelmező nem működik; csak külső védelmezővé válik, és mikor hívjuk, vagy jön, vagy nem jön, és ha jönnek, segítségüket kérjük. Ez kettősség, és a kettősséggel néha eredményeket érünk el, máskor nem. Néha a védelmező zavar minket, ahelyett, hogy segítene. Másik nagyon fontos pont a védelmezők használatához, az önmagunk vizualizációja. Például, a HUM hanggal azonnal a Lótuszban Született ijesztő megnyilvánulásává válunk. Így lépünk kapcsolatba a védelmezőkkel, a tanítások őreivel. Miért teszünk így? Azért van, mert eredetileg a védelmezők olyan lények voltak, kik tanításokat kaptak a Lótuszban Születettől vagy Gáráb Dordzsetől, és megfogadták, hogy védelmezik a tanításokat.
Előzőleg ezek a lények nem voltak védelmezők, és csak aztán váltak védelmezőkké. Ezért a gyakorló a Lótuszban Születetté változtatja magát, és így erős kapcsolata van a védelmezőkkel.
Miért kell kapcsolatba lépnünk a védelmezőkkel, ha kezdetektől tökéletes az állapotunk, és nincs semmi, amit védeni kéne? Azért van, mert az Úton vagyunk, és még nem valósítottuk meg valódi állapotunkat. Mondhatjuk szavakban, hogy minden káprázat, hogy minden valótlan, de ha valaki megsért, kényelmetlenül, kellemetlenül érezzük magunkat, és nem haladjuk meg a létforgatagot, és ezért mindig problémáink vannak, zavarodottság és akadályok jelennek meg. Emellett, a gyakorlónak sok zavart okozhatnak a más erőteljes lények. Például a Cenek nem szokták a közönséges személyeket háborgatni, megtörténhet, de nagyon ritkán. Azonban a cCenek képesek felismerni a valódi állapotukat ismerő gyakorlókat, és zavarják őket, mert a gyakorlók hatalommal rendelkező személyek, kik felülmúlják őket. Ezért a védelmezők védelme, segítsége mindig szükséges. Valójában a védelmezők a tanításokat védik. De hol vannak a tanítások? A valódi tan az emberben él. Ha a gyakorló megérti a tanítás jelentését, még ha nincsenek is könyvei, a tanítás a gyakorlóban van. Tehát, a tanítások védelméhez a védelmezőknek meg kell védeniük a gyakorlót. Ennek megtörténtéhez nem elég az éneklés a felajánlás elkészítése; a legfontosabb, hogy direkt kapcsolatunk legyen a védelmezőkkel a koncentráció által. A szavak és az éneklés a koncentráció támogatásáért van. Vannak mantrák, melyek néha titkos szavakat tartalmaznak, melyek akkor hangzottak el, mikor a védelmező letette fogadalmát, és a letett fogadalma emlékeztetőjéül szolgál. Emellett, a felajánlások vizualizációja és a mantrák a konkrétabbá, hitelesebbé tételükhöz szolgálnak.

A DeGye Szertyem gyakorlat
Ezt a szertyemet Degye Szertyemnek nevezik, és nagyon sajátos szertyem. Nub Szángye Jese állította össze, aki nagyon fontos Nagy Teljesség gyakorló és nagyon erőteljes Gyémánt Út gyakorló is volt. Sok cselekedetet vitt véghez a különböző osztályokkal, és aztán megfogalmazta a degye szertyemet. Általában egy bizonyos fajta Nyolc Osztályról beszélünk. A legfőbb Nyolc Osztály a teljesen megvalósított lények. Aztán itt van a Külső Nyolc Osztály, a Belső Nyolc Osztály, és a Titkos Nyolc Osztály. A Legfőbb Nyolc Osztályban vannak a legerőteljesebb lények, mint Rahula és a többiek. Aztán itt van a megnyilvánulás Nyolc Osztály, főleg Rahulához hasonlóan nyilvánul meg; aztán a létezés Nyolc Osztálya általános összefüggésben. Tehát itt ezek különböző fajtái megtalálhatóak, és itt vannak a főnökök nevei is, kik az osztályok legfontosabb lényei. Először a Guruknak, Déváknak és Dákiniknek, vagyis az összes Gyönyörtest megnyilvánulásnak teszünk felajánlást. Aztán itt vannak a Nyolc Osztály Külső megnyilvánulásai. Általában a legtöbbjük Dharmapalaként, vagyis Tanvédőként nyilvánul meg. Itt vannak a nagyon erőteljes lények is, kik tanvédőkké váltak, mint például Dordzse Legpa, ki a nyolcból az egyik. Aztán itt van a Nyolc Osztály. A legtöbbjüket nagyon fontos tanvédőnek tekintik. Általában a Nyolc Osztályban a legfontosabb védelmező Rahula. Rahula olyan, mint mindezek az erőteljes osztályok kormányzója. Rahula nem közönséges lény, Rahula Vadzsrapáni megnyilvánulása. A Zá osztály nagyon erőteljes és nagyon veszélyes az összes érző lényre, tehát nem könnyű ellenőrizni ezt az osztályt. Ezért Vadzsrapáni a Zá osztály főnökeként nyilvánul meg, és ellenőrzés alatt tartja az összeset. Itt van az összes megnyilvánulás, különösen Rahula, hogy az univerzumban ellenőrzésük alatt tartsák mindezeket a lényeket. Aztán van az általánosabb létezés Nyolc Osztálya. A vidék, az ország bármely részeként, a helyi védelmezők is e Nyolc Osztály ellenőrzése alatt vannak. ................... magában foglalja e hely helyi védelmezőit is. Amikor vizualizálod őket, ne gondold, hogy a helyi védelmezők csak e terület hegyeinek bizonyos szellemeit jelenti. A helyi védelmezők uralhatják az egész vidéket, ezt az országot, ezeket a hegyeket, és ha vannak, akkor a tavakat, folyókat, vagy az óceánokat. Mindezeket a helyeket uralhatják. Uralhatják az időt is, mert az idő mindig változik, egy éven belül sok különböző időszak van. Például, mindíg van az egész napnak ura, az óráknak ura, a perceknek ura. Mindezekkel a lényekkel kapcsolatot teremtünk. A szertyem végzésénél, ha nincs időd mindezen meghívások teljes elvégzésére, végezheted csak az utolsót, a.................................. Az is elég. Sokan azt gondolják, hogy a Szertyem csak az eső megállítására való, de ez nem igaz. Ha túl sokat esik, és problémát okoz számunkra, azzal az eszmével végezhetünk Szertyemet, hogy megállítjuk, arra is működik; de néha azért van problémánk, mert nincs eső, és valóban szükséges lenne. Tehát, mit tehetünk? Akkor is végezhetjük a szertyemet. Vagy néha házat építünk, vagy sok fát kivágunk, és hasonlók, akkor is végezhetjük a Szertyemet, hogy ne provokáljuk a negativitásokat. A Szertyem mindig nagyon jó, mely békés cselekedet. Ha nem működik, és a problémánk megmarad, bizonyos fajta cselekvésre van szükséged. Ha van bizonyos fajta mantra-erőd, alkalmazhatod a cselekedetben. Konkrétabban, a szertyim általánosabb. Azonban a cselekedet használata nem mindig jó. Ha sok cselekedetet hajtasz végre, folyamatosan sok feszültség van a Nyolc Osztállyal és a többi lénnyel, tehát a végén sok problémád lehet. Akkor használd a cselekedeteket, ha valóban szükség, másképp jobb, ha nem teszed. Mikor van szükség a cselekedetek megtételére? A mantra gyakorlatot nagyon pontosan kell végezned. Például, végezheted a Guru Drágpur gyakorlatát, vagy a Szimhamukát. Ha a mantrájukat és vizualizációjukat elég pontosan gyakorlod, akkor minden cselekedet működik. Ha a cselekedet nem működik, azt jelenti, hogy nem végezted jól a fő gyakorlatot, vagy nem eleget. Például, amikor tizanhat éves voltam, főleg Szimhamuka elvonulást végeztem, de nem csak a mantrája éneklését, hanem a dzogrim gyakorlatát is a csatornák vizualizációjával és egyebekkel. Ezt az elvonulást több hónapig végeztem, és mikor pontosan befejeztem az összes mantra végzését, a pontosság kedvéért még tűzszertartást is végeztem a cselekedetekhez. Végeztem az összes cselekedetet, és később, mikor Szimhamuka bizonyos cselekedetét használtam, mert valóban szükséges volt, tökéletesen működött. Ezeket sokszor tapasztaltam, nem csak egyszer. Egyszer Olaszországban elmentünk megnézni egy távoli vidéki helyet. Azon a helyen nagyon erős helyi védelmezők voltak, és abban az időben nem voltak nagyon pozitívak. Meg akartuk vásárolna az abban a völgyben lévő területet, hogy elvonulóházat építsünk, mivel elhagyatott hely volt, nem lakott ott senki. Egyik nap elhatároztuk, hogy lesétálunk a völgybe, és kevés ruha volt rajtunk, mert nagyon szép idő volt. Egy elhagyott faluba értünk, körbenéztünk, piknikeztünk, és nagyon elégedettek voltunk. Aztán, csoportunk egy része egy vízmosáson jött le a helységbe, ahonnan visszamentek a helyre, ahol laktunk.
Gondoltam, hogy én is ott megyek vissza, azon az útvonalon, ahol ők jöttek. Azt jelentette, hogy fel kellett kapaszkodnunk a völgy emelkedőjére, hogy elérjük helyünket. Én nem mondtam, hogy ott akarok visszamenni, mert akkor mindenki velem akart volna jönni. Tehát, a legtöbb ember elment, én a sziklán ültem, és énekeltem a Vadzsradalt. Akkor a gyermekem még nagyon kicsi volt, a térdemen ült, és ő is énekelte a Vadzsradalt. Volt ott még egy hölgy a kisgyermekével és egy fiú közösségünkből. Mind énekeltük a Vadzsradalt, és a végén volt, aki megvárt. Én mondtam: „Ne várjatok rám, menjetek!” Mondtam a többieknek, hogy menjenek ott vissza, ahol jöttünk. Azt mondták, velem szeretnének jönni. Tehát, lassan haladtunk a szállásunk felé. Azonban az időjárás hirtelen megváltozott, ködös lett, és nem láttunk semmit. Többé-kevésbé ismertük a megfelelő irányt, de a lecsapódó köd miatt minden nedves és csúszós volt, és nagyon nehéz volt menni. Hosszú időbe telt egy rövidtáv megtétele is.
Egy idő után azt gondoltuk, hogy többé-kevésbé közel vagyunk a szálláshelyünkhöz, de valójában nem értünk ki sehová. Egy sziklához értünk, és nem tudtunk tovább menni. Tudtuk, hogy visszafele nem kéne a szikla, az utunkba essen. Nagyon elcsodálkoztunk: „Mit tegyünk most?” Mondtuk: „Talán fennebb kellett volna mennünk.” Kissé fennebb mentünk, de egy sziklához értünk, ahonnan nem tudtunk továbbmenni. Majdnem este hét volt, és sötét. Aggódtunk: „Mit tehetünk most?” Elhatároztuk, hogy lemegyünk a völgybe. Legalább ház üres kísértethelységben tudunk aludni. Kezdtünk leereszkedni, de nem tudtunk menni, mert a föld csúszós volt, és ezért nagyon veszélyes. Aztán találtunk egy kis gödröt, és én mondtam a fiamnak és az anyának a gyermekével, hogy várjanak meg ott. A másik fiú és én a közelbe lévő kis fához mentünk; levágtuk az ágait, hogy le lehessen ülni, mert a köd miatt minden nedves és sáros volt. Besötétedett és a hegytetőn ragadtunk. Egy kis idő múlva, talán fél kilenc- kilenckor, vihar kezdődött és mindenfelé villámlott. Szörnyű idő volt. Akkor Szertyemet végeztünk és a Dordzse Legpa gyakorlatát, de nem működött. Az eső egyre közelebb jött, és mi nagyon aggódtunk, mert a vihar a hegyen nagyon veszélyes. Aztán mondtam: „Maradjatok itt, és legyetek nagyon csendben, én megpróbálkozom Szimhamuka bizonyos akciómantráival, és egyebekkel.” Aztán mondtam nekik, hogy énekeljék a Vadzsradalt. Végeztem az akciómantrát, és kölülöttünk azonnal vége lett a rossz időnek. A vihar egész éjjel dühöngött, de nem jött hozzánk; körbe fölöttünk mindíg jó idő maradt. Reggel négykor nagyon hideg volt, és kumbakkát próbáltunk végezni, aztán vártunk nyolcig, de még mindig köd volt, és nem láttunk semmit. Később, lassan kezdtünk lefele ereszkedni, és meghallottuk az embereink hangját, kik éjszaka mindenfele kerestek. Ők azt gondolták, hogy bőrig áztunk az esőben, mert körülöttünk mindenütt esett. Ez példa volt a cselekedetre; amikor szükséges, valóban működik. Azonban mindig nem szükség végeznünk a cselekedeteket, gyakran a Degye Szertyem végzése elegendő.A Szertyem kiöntésére vonatkozó útmutatások

Ezek az útmutatások Gregory Mokhintól származnak, ahogy Csögyál Námkhái Norbuval a Tásigár Norte-ban végezték a DeGye Szertyem-et. Ha egyszerűen akarjátok gyakorolni, töltsetek ki egy pohárba vörösbort. Ha bonyolultabb felajánlásokat akartok, három fajta szertyem felajánlást készítsetek elő: vörösbort, teát és tejet. Nyitott edénybe tegyétek az oltárra, mely előtt gyakoroltok. Bizonyos gyakorlók gondoskodjanak e felajánlások kiöntéséről a szertyem gyakorlás alatt. Kint öntsétek ki. Ha a szertartásterembe (gompába) gyakoroltok, a gompán kívül kell kiönteni, például, közel ahhoz a helyhez, ahol a Száng felajánlás történni szokott (SzángKháng). A Szertyem gyakorlás tényleges megkezdésekor, a felajánlások kiöntéséért felelős személyek viszik ki a bort, teát és tejet a kiöntés helyszinére. Az öntést mindig akkor végzik, amikor a gyakorlók éneklik, hogy: .........................átadáshoz kötött mantra.

Rólunk

Buddhista közösségünk a nemzetközi Nepáli-Bhutáni Buddhista Drukpa Kagyü közösség tagja. Szellemi tanítónk és mentorunk Tiszteletreméltó Khenpo Kalsang. „Minden ember Buddha természetű, a hívő - gyakorló dolga, hogy önmagában felismerje a Buddhát.”

Hírlevél

Jelentkezzen hírlevelünkre, hogy értesülhessen legújabb programjainkról, rendezvényeinkről.

Látogatók száma: 5 283 377 fő, jelenleg: 1 fő. Ma eddig: 82 fő

Copyright 2020 Magyarországi Drukpa Kagyü Buddhista Közösség.